تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۱۸.۷۹°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
قیمت مرغ| قیمت مرغ امروز|قیمت مرغ امروز 7 فروردین 1401| مرغ ثابت ماند

قیمت مرغ امروز 7 فروردین 1401| مرغ ثابت ماند

قیمت مرغ امروز یکشنبه 7 فروردین 1401 اعلام شد.
کد خبر: ۳۸۷۴۴

قیمت مرغ امروز 17 بهمن 1400| قیمت دلار اعلام شد

قیمت مرغ برای مردم مهم است. قیمت مرغ هر روز با نوسان همراه است. قیمت مرغ گرم در بازار اعلام شد. قیمت مرغ در ایران با تغییرات همراه است. در ادامه به بررسی قیمت مرغ می پردازیم.

قیمت مرغ امروز 7 فروردین 1401

قیمت مرغ در بازار تهران (اسفند ماه)
نوع محصول برند وزن قیمت (تومان)
بازو مرغ آریا بهار پروتئین ۷۰۰گرم ۲۲,۰۰۰
سینه مرغ بی استخوان پویا پروتئین ۱.۸ کیلوگرم ۱۱۳,۰۰۰
ساق ران مرغ بی پوست زی پرو ۹۰۰گرم ۵۳,۰۰۰
جوجه کباب سینه بدون ادویه مرغ دارا ۸۰۰ گرم ۶۲,۰۰۰
جوجه ران زعفرانی مرغ زی پرو ۹۰۰گرم ۷۸,۰۰۰
شنیسل ساده مرغ پویا پروتئین ۹۰۰ گرم ۵۶,۰۰۰
چرخ کرده مرغ پویا پروتئین ۵۰۰ گرم ۳۱,۰۰۰
فیله سینه مرغ رویال طعم ۷۰۰ گرم ۴۴,۰۰۰
مغز ران بی پوست مرغ زی پرو ۹۰۰ گرم ۴۷,۰۰۰

کارشناس حوزه دام و طیور با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قیمت مرغ به ۷۰ هزار تومان خواهد شد، گفت: اینکه برخی می‌گویند قیمت‌ها تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، مانند شوخی است.

شاید بتوان گفت که بحث حذف ارز ترجیحی یکی از مهم‌ترین موضوعات بودجه سال آینده است. دولت از ابتدای تدوین لایحه بر حذف ارز ۴۲۰۰ اصرار داشت و نرخ ETS را به عنوان مبنای تسعیر ارز در کل بودجه در نظر گرفت.

به نظر می‌رسد مجلس نیز این اختیار را به دولت داده است تا نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کند اما این مسئله به سبب تاثیرات شدید که می‌تواند بر کالاهای اساسی داشته باشد، باعث نگرانی‌های زیادی شده است.

ارز 4200 تومانی در کنترل قیمت مرغ تاثیرگذار بود


پرویز فروغی کارشناس حوزه دام و طیور در خصوص حذف ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ گفت: مقداری از ارز ترجیحی به بیراهه رفت اما اینکه بگوییم همه آن اینطور بوده است غلط است. نهاده‌های مرغداری ها با این ارز تامین می‌شد و اگر شما ارز ترجیحی را حذف کنید تورم زیادی را ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: موضوع انحراف چیزی نیست که دولت بخواهد به آن علت ارز ترجیحی را حذف کند. اینکه عده‌ای بخواهند از واردات حمایت کنند باید به فکر مرغداری های داخل نیز باشید. فرض کنید کسی ۱۰۰ تا ۲۰۰ تن نهاده تامین می‌کند اگر ناگهان قیمت نهاده به این میزان افزایش پیدا کند، قیمت مرغ به بیش از ۷۰ هزار تومان خواهد رسید مگر ممکن است با این کار قیمت تنها ۱۰ درصد افزایش پیدا کند؟

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران گفت: مرغ منجمد در سطح وسیع با قیمت مصوب ۲۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود و این امر به ایجاد تعادل در قیمت‌ها کمک می‌کند.

به‌گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران هم‌اکنون هر کیلوگرم مرغ گرم با نرخ مصوب ۳۱ هزار تومان در مغازه‌ها عرضه می‌شود و مشکلی در توزیع وجود ندارد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است تا عید نوروز تولید گوشت مرغ در کشور با ثبات بوده و کمبودی در این زمینه نخواهیم داشت و حتی ممکن است مازاد عرضه داشته باشیم و شاید نیاز باشد صادراتی که اکنون ممنوع است در ماه‌های آینده از سرگرفته شود.

وی گفت: البته ما این موضوع را طی نامه‌ای به معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی از طریق کمیسیون کشاورزی اتاق ایران اعلام کردیم که زودتر تمهیداتی بیندیشند تا صادرات گوشت مرغ آزاد شود. حالا بحث این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای آن تأمین شود یا نه که در این خصوص هم دولت می‌تواند با اخذ عوارض صادرات این موضوع را جبران کند.

مبصری اظهار داشت: در گذشته به بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه صادرات گوشت مرغ داشتیم اما الان بیشتر از یکسال است که صادرات نداریم.

وی درباره تولید تخم مرغ و وضعیت بازار هم گفت: در تخم مرغ هم مازاد تولید داریم، اخیرا می‌شنویم که تولیدکنندگان می‌گویند تخم مرغ روی دست‌مان مانده است.

مبصری با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور نخست در زمینه تولید گوشت مرغ است، ادامه داد: سالانه حدود ۲.۶ میلیون تن گوشت مرغ و حدود یک میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که در هر دو محصول مازاد تولید داریم، اما سیاست‌هایی که در گذشته اعمال شد سبب شد تا توازن مصرف به هم بریزد هرچند در گاهی مواقع کمبود تولید و عرضه داشتیم اما مشکلات اصلی در کشور، ناشی از عدم توازن مصرف بود. اما کنون توازنی در قیمت ایجاد شده و با توجه به افزایش تولید، قیمت به تعادل رسیده است.

سقوط قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب

 قیمت خرده‌فروشی انواع مرغ تازه و منجمد هم به ارقامی کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کاهش یافته است. افت شدید قیمت مرغ به‌دلیل تداوم توزیع مرغ منجمد وارداتی و تولید داخل و رشد عرضه مرغ تولید داخل موجب شده قیمت خرده‌فروشی مرغ تازه در مغازه‌های سطح شهر تهران به کمتر از نرخ مصوب 31هزار تومانی ستاد تنظیم بازار و به محدود 28 تا 29هزار تومان سقوط کند. با این شرایط اکنون بسیاری از مغازه‌های مرغ‌فروشی در کنار نرخ‌های مرغ کشتار روز، جمله «کمتر از قیمت مصوب تره‌بار یا تنظیم‌بازار» را درج می‌‌کنند. اگرچه هنوز هم عرضه چند‌نرخی مرغ ادامه دارد و برخی مرغ‌فروشی‌های سطح شهر تهران مرغ تازه را به نرخ 30 تا 32هزار تومان نیز به مشتریان عرضه می‌کنند. علاوه بر رشد عرضه، کیفیت مرغ تازه توزیع شده در مغازه‌ها نیز تغییر کرده و به‌دلیل نگهداری طولانی‌مدت مرغ توسط تولید‌کنندگان به امید افزایش قیمت‌ها، اکنون سهم مرغ‌های بیش از 2 تا 2کیلوو 700گرمی افزایش یافته است.

این کاهش قیمت در انواع قطعات مرغ نیز مشهود بوده و قیمت هر کیلوگرم گوشت ران بدون کمرمرغ به ‌حدود 30هزار و ران با کمر به 27هزارو 500تومان کاهش یافته است. کاهش قیمت مرغ تازه به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار موجب رشد عرضه مرغ منجمد تنظیم بازاری شده است به‌نحوی که برخی مغازه‌های مرغ‌فروشی که این نوع مرغ را قبلا دپو کرده‌اند، با آب‌کردن یخ این نوع مرغ، آن را به‌عنوان مرغ‌تازه با نرخ 22 تا 25هزار تومان عرضه و به مشتریان اعلام می‌کنند مرغ تازه را 7 تا 8هزار تومان در هر کیلوگرم کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار به فروش می‌رسانند.

تأثیر عرضه مرغ منجمد بر افت قیمت‌ها

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی هم در گفت‌وگو با همشهری از پیشی‌گرفتن تولید و عرضه از نیاز بازار مرغ خبر داد و گفت: مرغداران هر کیلوگرم مرغ تازه را با 2 تا 3هزار تومان زیان نسبت به نرخ مصوب خرده‌فروشی ستاد تنظیم بازار عرضه می‌‌کنند. به‌نحوی که نرخ مصوب هر کیلوگرم مرغ تازه 31هزار تومان است اما قیمت خرده‌فروشی این محصول در بازار به 28 تا 29هزار تومان کاهش یافته است. حبیب اسدالله‌نژاد‌ با اشاره به اینکه تولیدکنندگان هیچ مشکلی برای تامین نیاز بازار به مرغ در ماه‌های آینده نخواهند داشت و شرایط پایداری را در تولید و عرضه مرغ شاهد خواهیم بود، افزود: پیشی‌گرفتن میزان تولید و عرضه مرغ از تقاضای بازار عامل اصلی کاهش قیمت خرده‌فروشی مرغ به کمتر از نرخ مصوب 31هزار تومانی بوده است. به‌طور متوسط اکنون روزانه 6هزار و 500 تا 7هزار تن مرغ به بازار عرضه می‌شود و متوسط نیاز بازار مصرف 6هزارو500تن است که مازاد 500تنی مرغ در بازار مصرف را شاهد هستیم. او همچنین از تأثیر رشد و تداوم عرضه مرغ منجمد برای تنظیم بازار بر کاهش قیمت مرغ تازه به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار خبر داد و افزود: توزیع مرغ منجمد موجب کاهش قیمت مرغ تازه در بازار خرده‌فروشی شده و تولید‌کنندگان خواستار توقف توزیع مرغ منجمد در واحدهای صنفی، خرید و ذخیره‌سازی‌ مرغ مازاد موجود در بازار و توقف فروش اینترنتی مرغ هستند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز